April 12, 2008

DATO' LAT BUKTIKAN KARTUN MALAYSIA BOLEH KE PERINGKAT ANTARABANGSA!
















Datuk Muhammad Nor Khalid (LAT)























Datuk Mohamad Noor Khalid (Kartunis Lat) 56 tahun, merupakan senior kepada kartunis masa kini yang masih aktif berkarya tanpa mengenal erti jemu. Sehingga hari ini, kartunis Lat telah menghasilkan 26 koleksi karya kartun.
Beliau juga telah menerima Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Antropologi dan Sosiologi) sebagai pengiktirafan terhadap jasanya menghasilkan seni kreatif dalam bentuk kartun yang disifatkan mempunyai unsur komedi intelek. kartun beliau juga benar-benar memaparkan tentang budaya tempatan.

Paling membanggakan apabila Koleksi kartunnya iaitu ‘kampung Boy’ telah dicetak dalam pelbagai versi bahasa seperti versi bahasa Jepun, Perancis dan Inggeris. Bakat kartunis Lat sememangnya cukup signifikan di kalangan peminat kartun di Malaysia dan Asia. Minat dan bakat melukisnya mula mendapat galakan awal daripada bapanya iaitu dengan membawa balik kertas-kertas terpakai daripada pejabatnya.
Perjalanan seninya sememangnya cukup panjang dan laluan yang beliau tempuhi bukan semudah yang disangkakan. Sejak kecil lagi beliau gemar melukis dan sering duduk memerhatikan setiap benda yang berlaku di sekitarnya. Rakaman mindanya itu telah dipaparkan melalui karya-karya yang dihasilkannya, yang bertujuan menghiburkan dan sekaligus menyampaikan mesej tertentu.
Karya beliau mula mendapat pengiktirafan luar apabila karya beliau mengenai upacara berkhatan disiarkan oleh The Asia Magazine. Kartunis Lat membesar dan mencipta nama daripada hasil kreativitinya yang cukup unik dan menarik. Pemerhatiannya yang cukup tajam merakam kehidupan masyarakat sekeliling dan penggunaan isu-isu semasa melengkapkan lagi karya beliau agar lebih dekat dan terus hidup di hati pembaca. Tarikan utama kartunnya terletak kepada penghayatan watak, dan penggunaan objek tempatan yang berada di sekelilingnya. Beliau melihat cara hidup termasuklah cara makan, adat resam, dan gelagat pelbagai kaum di sekelilingnya bagi setiap karya-karya beliau.

Beliau berpandangan bahawa karya kartunnya perlu menjelaskan tentang budaya tempatan kepada orang luar.Di antara beberapa pengiktirafan yang beliau perolehi ialah :-Animasi ‘Kampung Boy’ memenangi Hadiah Siri TV terbaik dalam kategori Siri TV 13 di Annecy 99, Perancis.Hadiah Fukuoka kebudayaan Asia dalam bidang seni dan kebudayaan di Jepun pada 2002.Pada April 1994 di anugerahkan dengan Darjah Paduka Mahkota Perak oleh Sultan Perak yang membawa gelaran ‘Datuk’.

Di antara Koleksi kartun beliau yang masih dijual hingga hari ini :-Be serious Lat.Better Lat than never.Budak KampungDr. Who?Kampung boy ; yesterday and today.Keluarga Mamat.Lat ang GangMat SomTown boyLots more Lat ( dan banyak lagi..)

Kesungguhan dan semangat jati diri yang ditunjukkan oleh kartunis Lat inilah yang perlu di contohi oleh setiap kartunis. Kartunis Lat juga telah membuktikan bahawa kartun berwajahkan Malaysia juga boleh diiktiraf dan mendapat tempat di peringkat Antarabangsa.
Di dalam petikan akhbar , kartunis Lat menyatakan bahawa dulu di Pasar Minggu Kampung Baru, terdapat perjumpaan yang sering diadakan golongan kartunis bagi berbincang dan bertukar pendapat tentang karya masing-masing. Ketika itu arwah Rejabhad dianggap sebagai penghulu dan sering menjadi tempat rujukan kepada kartunis muda yang ingin bergiat aktif dalam bidang berkenaan. Manakala hubungan sesama kartunis agak erat serta sering mengambil berat kebajikan sesama sendiri.

Kini semangat seperti itu semakin hilang. Beliau meluahkan rasa terkilan kerana ada kartunis sekarang yang tidak mahu menghadiri majlis yang dianjurkan kartunis lain kerana kepentingan perniagaan. Bagi beliau – “Walaupun dalam perniagaan kita bersaing, bukan bermakna dalam kehidupan seharian kita mengambil sikap yang sama juga”.

No comments: