April 23, 2008

KERENGGE




Mohamad Hanafiah Ibrahim ataupun lebih di kenali dengan nama KERENGGE lahir pada tahun 1958. Beliau bukan calang-calang kartunis kerana mempunyai kelulusan Graphic And Art Design, ITM. Beliau mula berkarya bersama sebuah Majalah kanak-kanak yang dikelolakan oleh Allahyarham Uncle Sam di Kuantan. Ketika itu beliau baru tamat persekolahan sekolah menengah.
Kemudian beliau menghasilkan kartun 3 segi 4 segi bersama sebuah komik ala Beano dan Dandy terbitan Abu Hassan di Kuala Lumpur.

Kerengge kemudian berkarya bersama majalah Gelihati dan akhirnya ditawarkan masuk ke majalah Gila-Gila. Disinilah beliau berkarya bersama kartunis dan illustrator hebat seperti Azman Yusof, Jaafar Taib, Rejabhad, Tazidi, Rasyid Asmawi, Long, Don dan ramai lagi.

selain itu, beliau pernah juga berkarya bersama Majalah Batu Api yang ditangani oleh Mishar. Kini Kerengge menceburi bidang pendidikan yang bersangkut paut juga dengan seni lukis. Antara karya popular Kerengge ialah 3 segi 4 segi, Dairi Rang Bujang dan banyak lagi.

No comments: