April 14, 2008

DON MENGIMBAU NOSTALGIA INDAH MASA LALU.



Saadon Ishak (DON) merupakan kartunis yang mempunyai karya yang berpengaruh sekitar tahun 70 an. Kartunis Don berasal dari Grik, Perak.
Bagi peminat majalah kartun GILA-GILA pasti tidak pernah lupa gelagat kanak-kanak riang 'Dan Din Don' suatu ketika dahulu. 'Pengembaraan Pendekar Mata Tiga' juga siri kartun beliau yang mendapat sambutan luarbiasa dari pembaca. manakala kartun 'APAK' yang membongkar kisah masyarakat ayam. Membaca karya-karya Don umpama melihat diri sendiri dalam cerminan masa lampau. ada waktu kita akan tercuit dan terasa walau dalam gelak tawa. Dan ada waktunya kita seperti ingin kembali melewati zaman yang telah berlalu.

Sumbangan Don terhadap Dunia kartun tempatan cukup besar dan bernilai. Stroke kartun beliau sangat di kagumi hingga ke hari ini. Ianya terbukti melalui kompilasi ‘APAK’ telah diterbitkan oleh pihak Creative Enterprise sdn bhd telah mendapat sambutan pada pesta buku Antarabangsa 2008. Pihak Creative juga bercadang akan menerbitkan lagi karya kartun Don yang lain agar ianya terus segar di hati pembaca dan menjadi sumber rujukan kartunis hari ini.
Kartunis Don juga terlibat dalam pembinan filem animasi kedua Malaysia, 'Putih'. Beliau kini telah mempunyai ruang melukis karikatur di sebuah pusat membeli-belah bertempat di Bukit Bintang. Pelanggannya terdiri dari pelancong dan pengunjung tempatan pusat membeli-belah tersebut. Lukisan berbentuk karikatur hasil karyanya juga sering menghiasi kain rentang periklanan produk sebagai daya tarikan kepada pengunjung.
(Gambar dan sedikit artikel sumber : Saudara Jonos)

No comments: