April 16, 2008

TAZIDI


Mohd. Tazidi Yusof (TAZIDI). Beliau dilahirkan pada 9 Jun 1959 di kuala Sayong, Kuala Kangsar Perak.

Tazidi mula berkarya sejak zaman persekolahan lagi. beliau menghasilkan cerita-cerita pahlawan, perang dan menjual kepada rakan-rakannya. ketika di tingkatan 5 (1978-1979) beliau memberanikan diri menghantar kartun ke Majalah Gila-Gila. Pada tahun 1980, Tazidi secara rasmi menjadi kartunis tetap di Majalah Gila-Gila. Pada tahun 1988 beliau berkarya bersama majalah Batu Api dan membuka produksi sendiri untuk kerja luar seperti membuat ilustrasi dan kartun untuk iklan. Tazidi juga trlibat dalam pembikinan animasi iaitu sebagai pereka latar belakang animasi. Beliau turut aktif berkartun dan melukis komik Badang untuk akhbar Mingguan Malaysia(1990).

Kartunnya yang menyerlah ialah Tarzan dalam Gila-Gila. Beliau adalah salah seorang AJK Pekartun. Kini mengambil alih jawatan Presiden PEKARTUN, dan banyak terlibat dengan pameran Asian Cartoons Exhibition.

Tazidi merupakan pelukis yang berpengalaman luas dalam penerbitan dan pengiklanan. Selain itu, beliau aktif berpameran sejak 1980. Beliau juga merupakan barisan kartunis tanah air yang memenangi Anugerah Philip Morris Art Competition dalam kategori pilihan terbaik sekitar tahun 1998.

Kini Tazidi menjawat jawatan sebagai Pengarah Kreatif di Craftmen Of Soliloquy Sdn. Bhd.

1 comment:

KN said...

Tazidi di antara kartunis hebat Gila-Gila, karyanya mantap semantap PST!!