April 14, 2008

JAAFAR TAIB BUKTIKAN PELUKIS BOLEH BERJAYA.



Nama sebenar beliau ialah Jaafar Bin Taib. Beliau dilahirkan pada 28 Julai 1952, di Kpg Tanjong Rimau, Alor Gajah, Melaka. Jaafar Taib Merupakan Pengarah urusan syarikat Creative Enterprise Sdn Bhd, Pelukis/Ilustrator, Kartunis, penulis.

Jaafar Taib merupakan satu nama yang cukup besar dan disegani oleh semua kartunis dulu dan kini. Jaafar Taib memulakan karier di dalam bidang seni lukis lebih dari 25 tahun yang lalu sebagai seorang illustrator, dan pada hari ini beliau telah pun mencapai reputasi yang teguh di dalam dunia penerbitan. Beliau tidak hanya berjaya sebagai seorang kartunis dan ilustrator bahkan telah berjaya mencipta nama sebagai seorang ahli perniagaan yang disegani. Jaafar Taib menjadi penasihat Kehormat bagi Persatuan Penggiat KOMIK Malaysia (PEKOMIK) bersama Datuk Mohd Khalid ( Datuk Lat ) dan Reggie Lee.

Salah satu sumbangan beliau bagi arena kartun di Malaysia yang terbesar kerana telah berjaya menubuhkan dan menerajui syarikat Creative Enterprise Sdn Bhd, sebuah syarikat penerbitan yang mengumpulkan antara artis-artis dan karyawan seni berbakat dan mahir di tanah air.

Bakat semula jadi Jaafar Taib terserlah melalui berbagai aspek seni lukis, termasuk melalui figura manusia dan haiwan, dan juga hasil-hasil kerja seni yang mengabungkan elemen-elemen kebudayaan.

Antara karya kartun beliau adalah Laugh with Jaafar, Kalau, Jungle Jokes, SIRI cerita-cerita SANG KANCIL dan novel Gelap Menanti Cerah.


No comments: